Pracodawcy coraz częściej wybierają kandydatów do pracy, kierując się posiadanymi przez nich kompetencjami, przy czym zwracają uwagę nie tylko na te, zdobywane w szkołach, na kursach czy szkoleniach, ale również na te, które nabywa się poprzez doświadczenie w różnych miejscach pracy.
Narzedzie do badania kompetencji (NBK) umożliwia określenie stopnia rozwoju konkretnych kompetencji, a tym samym może być przydatne w pracy doradcy zawodowego z klientami, którzy:
– są zainteresowani wyborem lub zmianą zawodu;
– szukają odpowiedniego kierunku kształcenia;
– chcą zwiększyć swoje szanse na znalezienie satysfakcjonującej pracy;
– chcą poznać własne kompetencje i predyspozycje zawodowe (rozumiane jako wrodzone skłonności do wykonywania danego zawodu);
– szukają możliwości rozwoju zawodowego w ramach aktualnej pracy.
Jakie kompetencje bada NBK?
Narzedzie do badania kompetencji (NBK) umożliwia określenie stopnia rozwoju konkretnych kompetencji, a tym samym może być przydatne w pracy doradcy zawodowego z klientami, którzy:
– są zainteresowani wyborem lub zmianą zawodu;
– szukają odpowiedniego kierunku kształcenia;
– chcą zwiększyć swoje szanse na znalezienie satysfakcjonującej pracy;
– chcą poznać własne kompetencje i predyspozycje zawodowe (rozumiane jako wrodzone skłonności do wykonywania danego zawodu);
– szukają możliwości rozwoju zawodowego w ramach aktualnej pracy.
Jakie kompetencje bada NBK?
- Kompetencje społeczne (7 kompetencji) – wpływają na jakość wykonywanych zadań, wymagających kontaktowania się z innymi osobami. Ich poziom decyduje o skuteczności współpracy, porozumiewania się i wywierania wpływu na innych.
- Kompetencje osobiste (9 kompetencji) – związane są z samodzielną realizacją zadań zawodowych. Ich poziom wpływa na ogólną jakość wykonywanych zadań – decyduje o szybkości, adekwatności i rzetelności podejmowanych działań.
- Kompetencje menedżerskie (2 kompetencje) – są związane z planowaniem, koordynowaniem oraz monitorowaniem pracy. Ich poziom decyduje o skuteczności zarządzania innymi osobami.
Korzyści wynikające ze stosowania NBK:
– powołanie się przez badanego na uzyskane w badaniu kompetencji wyniki podczas jego udziału w procesach rekrutacyjnych.
– w przypadku otrzymania niskich wyników, uzyskanie wskazówek na temat tego, nad czym należy pracować, aby w większym stopniu spełniać oczekiwania pracodawców.
– podniesienie motywacji badanego do samorozwoju.
– zwiększenie efektywności pracy doradczej - skrócenie czasu potrzebnego na diagnozę.