Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Roboty publiczne

Załączniki

(4)1. Wniosek o organizację robót publicznych
(4)1. Wniosek o organizację robót publicznych.doc 115 KB
2. Załącznik nr 1- zgłoszenie oferty pracy w ramach robót publicznych
2. Załącznik nr 1- zgłoszenie oferty pracy w ramach robót publicznych.doc 53 KB
3. Załącznik nr 2 - oświadczenie
3. Załącznik nr 2 - oświadczenie.docx 21 KB
4. Załącznik nr 3 - oświadczenie o nie podleganiu pomocy publicznej
4. Załącznik nr 3 - oświadczenie o nie podleganiu pomocy publicznej.doc 48 KB
5. Załacznik nr 4 - Oświadczenie o wysokości uzyskanaj pomocy de minimis
5. Załacznik nr 4 - Oświadczenie o wysokości uzyskanaj pomocy de minimis.docx 18 KB
6 .Załącznik nr 5 - Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 2023-2831
6 .Załącznik nr 5 - Formularz informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 2023-2831.xlsx 62 KB
7. Załącznik nr 6 - Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
7. Załącznik nr 6 - Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.docx 14 KB
8. Załącznik nr 7 - Formularz inf. przedstawionych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
8. Załącznik nr 7 - Formularz inf. przedstawionych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.doc 39 KB
9. Wniosek nota - o zwrot poniesionych kosztów w związku z zatrudnieniem bezrobotnych w ramach robót publicznych
9. Wniosek nota - o zwrot poniesionych kosztów w związku z zatrudnieniem bezrobotnych w ramach robót publicznych.doc 45 KB
10. Wniosek o wypłatę zaliczki w ramach robót publicznych
10. Wniosek o wypłatę zaliczki w ramach robót publicznych.doc 49 KB
11. Wniosek nota - rozliczenie zaliczki na poczet wypłat wynagrodzeń oraz opłacenia skł. ZUS
11. Wniosek nota - rozliczenie zaliczki na poczet wypłat wynagrodzeń oraz opłacenia skł. ZUS.doc 45 KB

Powiatowy Urząd Pracy w Bartoszyce- Roboty publiczne

W razie pytań prosimy o kontakt:

Imię i nazwisko Stanowisko Telefon Adres e-mail
Iwona Siemaszko specjalista ds. programów (89) 762 06 60 iwonapup@interia.pl

Menu Display