Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców.

Print Drukuj

1 czerwca br. wchodzi w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, która zakłada m.in:
1. Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.
2. Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu odwoławczym.
3. Indywidualne konta dla cudzoziemca.
4. Obowiązek przekazywania kopii umów w języku polskim zawartych z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie na pracę sezonową lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji poprzez system teleinformatyczny: www.praca.gov.pl (funkcjonalność w systemie umożliwiająca  przekazywanie kopii umowy – planowana  jest na 1 lipca br.).
5. Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu, niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca:
•    Podjęciu pracy – w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy
•    Niepodjęciu pracy – w ciągu 14 dni od rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji
•    Zakończeniu pracy – przed dniem zakończenia pracy określonym w tym oświadczeniu.
Zgłoszenie niepodjęcia lub zakończenia pracy będzie skutkowało unieważnieniem wpisu  mocy prawa. Oznacza to w praktyce, że nie będzie możliwości kontynowania pracy na tym samym oświadczeniu. W takim przypadku konieczne będzie złożenie nowego.
Pracodawca nie musi przeprowadzać już tzw. testu rynku pracy (brak wymogu dołączania informacji starosty).

Informacje o publikacji dokumentu