Wydawca treści

Wiek moim atutem - archiwalny



We wrześniu 2012 roku Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej rozpoczął realizację projektu „Wiek moim atutem", który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – Działanie 6.1 „Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie" - Poddziałanie 6.1.1 „Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy".


GRUPA DOCELOWA I CEL PROJEKTU


 

Projekt jest skierowany do 40 osób bezrobotnych (20 kobiet i 20 mężczyzn) powyżej 50 roku życia, zarejestrowanych w dąbrowskim PUP. Celem projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych, które ukończyły 50 rok życia oraz zwiększenie ich szans na znalezienie zatrudnienia poprzez zapewnienie kompleksowego wsparcia w ramach projektu.


FORMY WSPARCIA


 

Projekt przewiduje realizację dwóch równoległych ścieżek aktywizacyjnych:

1) Ścieżka pierwsza - skierowana jest do 24 osób, których trudności w podjęciu aktywności zawodowej wynikają przede wszystkim z niewystarczających, nieaktualnych bądź braku odpowiednich kwalifikacji zawodowych pożądanych na rynku pracy. W jej ramach przewidziano wsparcie w postaci:

 

 

2) Ścieżka druga – skierowana jest do 16 osób, które aby wyjść na rynek pracy potrzebują adaptacji lub readaptacji do pracy zawodowej, odświeżenia lub nabycia praktycznych umiejętności jej wykonywania, a także odbudowania nawyku pracy. W jej ramach przewidziano wsparcie w postaci:

 

Indywidualny Plan Działania

Dla każdego uczestnika/uczestniczki projektu opracowany zostanie Indywidualny Plan Działania, który posłuży do sprecyzowania tożsamości i roli zawodowej, określenia predyspozycji, potrzeb i oczekiwań zawodowych oraz wyboru ścieżki wsparcia najbardziej adekwatnej do rozpoznanych potrzeb. Opracowanie Indywidualnego Planu Działania będzie miało formę rozmowy z doradcą zawodowym.

Szkolenie aktywizacyjno-integracyjne

Szkolenie ma na celu nabycie umiejętności poruszania się na współczesnym rynku pracy i poszukiwania na nim zatrudnienia, jak również przełamanie barier psychologicznych uniemożliwiających zmianę sytuacji zawodowej, służyć ma wzmocnieniu motywacji, pokonaniu trudności w komunikacji 
i nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich, wzbudzeniu pozytywnemu nastawieniu do aktywności zawodowej. Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnicy/uczestniczki będą mentalnie przygotowani/przygotowane do świadomego powrotu na rynek pracy.

Szkolenie aktywizacyjno-integracyjne trwać będzie 42 godz. Realizowane będzie w 2 modułach:

1) moduł stacjonarny realizowany w Dąbrowie Górniczej (5 dni). W jego ramach będą poruszane następujące tematy:

- określenie predyspozycji zawodowych (mocne, słabe strony),

- aktywne formy poszukiwania pracy,

- sztuka autoprezentacji,

- rynek pracy, IT w życiu i poszukiwaniu pracy,

- dokumenty aplikacyjne,

- nierówność i dyskryminacja na rynku pracy.

2) moduł wyjazdowy realizowany poza miastem w odległości do 100 km od Dąbrowy Górniczej (2 dni). W jego ramach będą poruszane następujące tematy:

- motywacja,

- mobilizacja i budowanie relacji interpersonalnych,

- budowanie postawy autonomicznej oraz wewnętrznego poczucia kontroli,

- kształtowanie własnej wartości i poczucia pewności siebie.

Każdy/a uczestnik/uczestniczka szkolenia otrzyma materiały szkoleniowe, catering, zwrot kosztów dojazdu oraz stypendium szkoleniowe. Ponadto każdemu/każdej uczestnikowi/uczestniczce szkolenia zagwarantowane zostaną (przy realizacji modułu wyjazdowego): transport, zakwaterowanie, pełne wyżywienie oraz ubezpieczenie NNW.

Indywidualne szkolenia zawodowe

Indywidualne szkolenie zawodowe pozwoli uczestnikom/uczestniczkom projektu na uzyskanie nowych kwalifikacji zawodowych lub ich uzupełnienie, tak aby były one adekwatne do oczekiwań pracodawców i zwiększyły ich szanse na podjęcie zatrudnienia. Wybór konkretnego szkolenia nastąpi w ramach poradnictwa zawodowego w trakcie opracowywania/modyfikacji Indywidualnego Planu Działania.

W ramach projektu priorytetowo będą traktowane 4 strategiczne branże, w których można zdobywać i podnosić kwalifikacje, są to: handel, obsługa księgowo-kadrowa firm, logistyka oraz transport. Jednakże po uzyskaniu pozytywnej opinii doradcy zawodowego uczestnicy/uczestniczki projektu będą mogli/mogły uczestniczyć w szkoleniu o innej tematyce.

W ramach szkolenia zawodowego uczestnikom/uczestniczkom zostaną zapewnione materiały szkoleniowe, zwrot kosztów dojazdu oraz stypendium szkoleniowe.



 

Staż

Udział w 6 miesięcznym stażu ułatwi uczestnikom/uczestniczkom adaptację do środowiska pracy, zdobycie doświadczenia w zawodzie czy reintegrację zawodową po długiej przerwie w zatrudnieniu. W ramach projektu przeprowadzony zostanie nabór pracodawców zainteresowanych zorganizowaniem stażu dla uczestników/uczestniczek projektu. Uczestnik/uczestniczka projektu będzie miał/a  możliwość wyboru miejsca odbywania stażu, a organizator stażu (pracodawca) wyboru stażysty. Wyznaczony pośrednik pracy będzie wspierał, motywował i pomagał uczestnikom/uczestniczkom projektu, tak aby pozytywnie przeszli oni etap rekrutacji na staż.

Z tytułu odbywania stażu uczestnikom/uczestniczkom przysługiwać będzie stypendium stażowe oraz zwrot kosztów dojazdu.

Indywidualne pośrednictwo pracy

Jeśli bezpośrednio po zakończeniu indywidualnego szkolenia zawodowego/stażu uczestnikom/uczestniczkom nie uda się podjąć zatrudnienia, zostanie im przydzielony pośrednik pracy (indywidualny opiekun), który będzie prowadził dla nich Bank Ofert Pracy uwzględniający ich kwalifikacje oraz oczekiwania zawodowe sprofilowane w ramach Indywidualnego Planu Działania. Opiekun będzie również aktywnie wspierał uczestników/uczestniczki w procesie poszukiwania pracy, tak aby mogli szybko znaleźć zatrudnienie.

Grupowe poradnictwo motywacyjne „Spotkanie przy kawie"i indywidualna rozmowa doradcza

Jeżeli po zakończonym indywidualnym szkoleniu zawodowym/stażu uczestnikowi/uczestniczce nie uda się podjąć zatrudnienia i będzie on/a potrzebował/a wzmocnienia motywacji do poszukiwania pracy doradca zawodowy zaprosi ją na zajęcia grupowego poradnictwa motywacyjnego „Spotkanie przy kawie".

Grupowe poradnictwo motywacyjne będzie organizowane w formule „Spotkania przy kawie". Jego celem  będzie wzmocnienie motywacji do poszukiwania pracy w oparciu o zdobyte kompetencje zawodowe i interpersonalne. Dodatkowo spotkanie umożliwi wymianę już zdobytych doświadczeń na rynku pracy pomiędzy uczestnikami/uczestniczkami projektu. Planuje się, iż w spotkaniu łączne uczestniczyć będzie 30 uczestników/uczestniczek projektu w 3 grupach (po 10 osób każda).

Na indywidualną rozmowę doradczą zostaną zaproszone wszystkie osoby, które w okresie do 3 miesięcy od ukończenia fazy szkoleń/staży nie podejmą zatrudnienia. Na spotkaniu doradca zawodowy przeanalizuje dotychczasową ścieżkę wsparcia, przyczyny niepowodzeń w znalezieniu zatrudnienia oraz ponownie zweryfikuje potrzeby zawodowe uczestnika/uczestniczki. W przypadku osób dla których otrzymane wsparcie (indywidualne szkolenie zawodowe lub staż) okaże się niewystarczające doradca zawodowy zmodyfikuje zapisy IPD i skieruje uczestnika/uczestniczkę do odbycia stażu (w przypadku osób uczestniczących w indywidualnych szkoleniach zawodowych) lub szkolenia (w przypadku osób uczestniczących w stażu).

 

 


PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU


 

Rekrutacja

Zgłoszenia kandydatów/kandydatek do projektu „Wiek moim atutem" przyjmowane były od 2 listopada do 19 grudnia 2012roku. Liczba poprawnych formalnie kandydatur na Listach Kandydatek/Kandydatów do projektu w ramach ścieżki pierwszej i ścieżki drugiej dwukrotnie przekroczyła liczbę miejsc zarezerwowanych dla kobiet/mężczyzn, w związku z tym Projektodawca wcześniej zamknął nabór. Rekrutacja prowadzona była osobno na każdą ścieżkę wsparcia. Na ścieżkę pierwszą planuje się zrekrutować 24 osoby (10 kobiet i 14 mężczyzn), na ścieżkę drugą planuje się zrekrutować 16 osób (10 kobiet i 6 mężczyzn).

Formularze zgłoszeniowe złożone przez kobiety wpisywane byly w zależności od wybranej przez Kandydatkę ścieżki wsparcia na Listę Kandydatek do projektu w ramach ścieżki pierwszej lub Listę Kandydatek do projektu w ramach ścieki drugiej, natomiast Formularze zgłoszeniowe złożone przez mężczyzn w zależności od wybranej przez Kandydata ścieżki wsparcia wpisywane były na Listę Kandydatów do projektu w ramach ścieżki pierwszej lub Listę Kandydatów do projektu w ramach ścieki drugiej.

Rekrutacja odbywała się z uwzględnieniem zasady równych szans, w tym zasady równości płci. Projekt przewiduje równy dostęp dla kobiet, jak i mężczyzn, znajdujących się w grupie potencjalnych uczestniczek/uczestników projektu.

Każdy/a kandydat/kandydatka miał/a obowiązek zapoznać się z regulaminem rekrutacji i regulaminem uczestnictwa w projekcie „Wiek moim atutem" (regulaminy wraz załącznikami dostępne są poniżej). Powyższe regulaminy wraz z dokumentami rekrutacyjnymi dostępne są również w wersji papierowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej - w Biurze Projektu (pokój nr 33) oraz u doradcy zawodowego (pokój nr 9) lub pośrednika pracy (pokój nr 1). W tych miejscach można również uzyskać więcej informacji na temat projektu.

Rekrutacja będzie przebiegała dwuetapowo. W pierwszej kolejności przeprowadzona zostanie weryfikacja formalna polegająca na sprawdzeniu czy kandydatura spełnia wszystkie kryteria kwalifikowalności tj.: status osoby bezrobotnej zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy Dąbrowie Górniczej, wiek powyżej 50 roku życia, a także czy Formularz zgłoszeniowy jest kompletnie i czytelnie wypełniony. Złożenie Formularza zgłoszeniowego nie było równoznaczne z zakwalifikowaniem do projektu. Osoby, które pozytywnie przeszły etap oceny formalnej zostały zakwalifikowane do drugiego etapu rekrutacji, czyli do oceny merytorycznej. W ramach oceny  merytorycznej doradca zawodowy lub pośrednik pracy na podstawie danych zawartych w Formularzu zgłoszeniowym przyznawał  punkty w kategoriach: wykształcenie i kwalifikacje (im niższe wykształcenie oraz mniejsze kwalifikacje, tym więcej punktów), doświadczenie zawodowe (im mniejsze, tym więcej punktów).  Następnie w trakcie rozmowy z kandydatem/kandydatką do projektu, doradca zawodowy/pośrednik pracy badał motywację i nastawienie do udziału w projekcie za pomocą Kwestionariusza do mierzenia motywacji.

Na podstawie punktów uzyskanych w trakcie oceny merytorycznej zestawione zostały Listy Rankingowe w ramach ścieżki pierwszej  i Listy Rankingowe w ramach ścieżki drugiej - osobno dla kobiet (LRK1 i LRK2) i osobno dla mężczyzn (LRM1 i LRM2). Kandydatury umieszczane będą odpowiednio na Listach wg malejącej liczby punktów. Do udziału w projekcie zakwalifikowanych zostało 10 kobiet z największą liczbą punktów na Liście Rankingowej Kobiet w ramach ścieżki pierwszej i 10 kobiet z największą liczbą punktów na Liście Rankingowej Kobiet w ramach ścieżki drugiej. Do udziału w projekcie zakwalifikowanych zostało 14 mężczyzn z największą liczbą punktów na Liście Rankingowej Mężczyzn w ramach ścieżki pierwszej i 6 mężczyzn z największą liczba punktów na Liście Rankingowej Mężczyzn w ramach ścieżki drugiej.

Rozpoczecie udziału w projekcie

W okresie od końca stycznia do końca lutego 2013 roku 40 osób przyjętych do projektu podpisało Deklarację uczestnictwarozpoczynajac tym samym udział w projekcie „Wiek moim atutem".

Opracowanie Indywidualnego Planu Działania

Na przestrzeni lutego i marca dla każdego uczestnika, zarówno ze ścieżki pierwszej, jak i z drugiej, na spotkaniu z doradcą zawodowym opracowano Indywidualny Plan Działania. Opracowanie IPD służyło sprcyzowaniu tożsamości i roli zawodowej, określeniu predyspozycji, potrzeb i oczekiwań zawodowych w ramach wybranej ścieżki wsparcia w projekcie.

Udział w szkoleniu aktywizacyjno-integracyjnym

W marcu i kwietniu br. 20 uczestników i 19 uczestniczek projektu wzięło udział w szkoleniu aktywizacyjno-integracyjnym. Szkolenie to obejmowało dwa moduły: stacjonarny i wyjazdowy. Pierwszy z nich odbywał się na terenie Dąbrowy Górniczej i trwał 5 dni (łącznie 30 godz. zajęć), część wyjazdowa natomiast odbywała się w Szczyrku i trwała 2 dni (łącznie 12 godz. zajęć). Dzięki uczestnictwu w szkoleniu uczestnicy i uczestniczki projektu potrafią określić swoje predyspozycje zawodowe oraz mocne i słabe strony, prawidłowo przygotować dokumenty aplikacyjne, jak również zdobyli wiedzę na temat sztuki autoprezentacji, rynku pracy, aktywnych form poszukiwania pracy, w tym z wykorzystaniem technologii komputerowych. Tym samym zostali odpowiednio przygotowani do efektywnego poszukiwania pracy, a dzięki wykorzystaniu aktywnych metod prowadzenia zajęć zostali zmotywowani do jej aktywnego poszukiwania.

Indywidualne szkolenia zawodowe

Po zakończeniu udziału w szkoleniu aktywizacyjno-integracyjnym, począwszy od marca 2013 r., uczestnicy i uczestniczki ścieżki szkoleniowej projektu „Wiek moim atutem" kierowani są na ustalone w ramach IPD szkolenia zawodowe. Udział w szkoleniu pozwoli im zdobyć lub uzupełnić kwalifikacje zawodowe, tak aby były one adekwatne do oczekiwań pracodawców. Tym samym w efekcie ukończenia tej formy wsparcia zdecydowanie zwiększą się szanse na podjęcie zatrudnienia przez poszczególnych uczestników i uczestniczki projektu.

 

W miesiącu kwietniu br. 2 uczestników projektu rozpoczęło szkolenie „Monter instalacji sanitarnych i gazowych z uprawnieniami dozorowymi + certyfikat TUV". Szkolenie umożliwi uczestnikom nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie materiałoznawstwa, urządzeń i maszyn do łączenia rurociągów i armatury, organizacji robót, instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, centralnego ogrzewania, instalacji z rur miedzianych, instalacji i sieci gazowych wewnętrznych. Po zakończeniu szkolenia, uczestnicy nabędą uprawnienia do wykonywania instalacji sanitarnych i gazowych.

W maju br. kolejni uczestnicy i kolejne uczestniczki ścieżki szkoleniowej rozpoczęli/ły udział w następujących szkoleniach zawodowych:

- 1 uczestniczka rozpoczęła szkolenie „Profesjonalna obsługa firmy" (200 godz.), w ramach którego zdobędzie wiedzę i umiejętności w zakresie: podstaw obsługi komputera, podstaw księgowości i rachunkowości, zagadnień dot. kadr i płac, w tym rozliczania z ZUS-em, obsługi programu Symfonia – Finanse i księgowość, obsługi programu Symfonia – Kadry i płace oraz obsługi  programu Płatnik. Po ukończeniu szkolenia w/w uczestniczka zostanie przygotowana do obsługi biura firmy m.in. w obszarze jego organizacji, kadr i płac oraz księgowości.

- 5 osób (4 kobiety i 1 mężczyzna) rozpoczęło szkolenie „Opieka nad osobami starszymi, niepełnosprawnymi, dziećmi z językiem niemieckim" (220 godz.). Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia: psychologiczne i psychospołeczne uwarunkowania pracy z podopiecznymi, stosowanie wybranych form komunikacji interpersonalnej oraz metod poznawania dziecka, określanie potrzeb dziecka i sposoby ich zaspokajania, stosowanie wybranych form terapii zajęciowej, organizowanie zajęć rekreacyjnych podopiecznego, radzenie sobie ze stresem, stosowanie podstawowych metod wychowania, podstawy anatomii i fizjologii człowieka, wykonywanie czynności higienicznych przy podopiecznym, zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej w stanach zagrożenia i zapobieganie urazom, zasady żywienia oraz moduł języka niemieckiego. Poprzez udział w szkoleniu jego uczestnicy i uczestniczki zostaną przygotowani/ne do wykonywania pracy w charakterze opiekuna osób zależnych, a dzięki zdobyciu umiejętności językowych będą mieli/miały możliwość wykonywania tej pracy również poza granicami kraju.


- 1 uczestniczka została pokierowana na szkolenie „Grooming" (80 godz.), przygotowujące do wykonywania pracy w charakterze groomera w salonach pielęgnacji dla psów i kotów. Program szkolenia umożliwił uzyskanie wiedzy w zakresie organizacji pracy salonu, narzędzi i preparatów niezbędnych do świadczenia usług groomerskich oraz zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie strzyżenia psów i kotów.

- 2 osoby (1 kobieta i 1 mężczyzna) rozpoczęli szkolenie „Sprzedawca-handlowiec" (200 godz.), które umożliwia zdobycie wiedzy w zakresie: podstaw obsługi komputera, marketingu i technik sprzedaży, psychologii obsługi klienta, obsługi kas fiskalnych oraz innych urządzeń sklepowych, kontroli i weryfikacji środków płatniczych, zasad GHP/GMP (dobrej praktyki higienicznej i dobrej praktyki produkcyjnej), towaroznawstwa oraz obsługi programu Subiekt i programu Symfonia-Handel. Dzięki udziałowi w powyższym szkoleniu osoby w nim uczestniczące zostaną przygotowane do pracy w charakterze sprzedawcy-handlowca z umiejętnością obsługi kasy fiskalnej oraz komputera.

- 7 osób (3 kobiety i 4 mężczyzn) rozpoczęło w ramach projektu szkolenie „Pracownik ochrony fizycznej I stopnia z licencją"(184 godz.). Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia: wybrane elementy prawa pracy, prawa karnego i prawa cywilnego, obsługę broni, techniki posługiwania się bronią oraz wyszkolenie strzeleckie, samoobronę, konwojowanie, zabezpieczenia imprez masowych, pierwszą pomoc przedlekarską oraz zagadnienia z zakresu kryminalistyki. Szkolenie przygotowuje do uzyskania licencji I stopnia pracownika ochrony fizycznej, której posiadanie umożliwia podjęcie pracy m.in. w ramach specjalistycznych formacji ochronnych lub zespołów konwojujących wartości pieniężne oraz wykonywanie czynności związanych z ochroną osób. 

- 1 uczestnik projektu rozpoczął szkolenie „Operator walca drogowego" (162 godz.), przygotowujące do obsługi tego typu maszyny ciężkiej. Szkolenie objęło następujące zagadnienia: użytkowanie eksploatacyjne, dokumentację techniczną, BHP podczas obsługi walców drogowych, silniki spalinowe, elementy hydrauliki, budowa walców drogowych, technologia robót oraz zajęcia praktyczne.

- 3 uczestników rozpoczęło szkolenia w zakresie spawania w ramach następujących kursów: „Spawanie blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG oraz metodą MIG" (185 godz.), „Spawanie blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG oraz metodą TIG" (248 godz.) oraz „Spawanie blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG i spawanie gazowe blach" (272 godz.), na których zdobędą wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne wymagane podczas zdawania egzaminu końcowego. Po pozytywnym zdaniu egzaminu uczestnicy szkolenia otrzymają Świadectwo Egzaminu Kwalifikacyjnego Spawacza nadające uprawnienia stosowne do ukończonego kursu oraz książeczkę spawacza.

W czerwcu br. 1 uczestnik projektu rozpoczął szkolenie „Obsługa i sterowanie obrabiarek sterowanych numerycznie" (90 godz.), umożliwiające opanowanie umiejętności w zakresie programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie. Program szkolenia przewiduje teoretyczne i praktyczne zapoznanie uczestnika z podstawami: obróbki skrawaniem, rysunku technicznego, planowania procesu technologicznego oraz programowaniem procesów technologicznych na obrabiarkach sterowanych numerycznie. Ostatnim etapem szkolenia jest praktyczne wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności przy obsłudze obrabiarek sterowanych numerycznie.

W lipcu 2013 r. ostatnie 2 osoby ze ścieżki szkoleniowej (1 kobieta i 1 mężczyzna) rozpoczęły udział w szkoleniach zawodowych, w tym:

-  1 uczestnik rozpoczął szkolenie „Kosiarz – pilarz" (30 godz.), przygotowujące zarówno od strony teoretycznej , jak i praktycznej do pracy z użyciem pilarki oraz kosy spalinowej.

-  1 uczestniczka rozpoczęła szkolenie „Florystyka z obsługą kasy fiskalnej" (120 godz.). Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia: anatomię i fizjologię roślin, sposoby utrwalania materiału roślinnego, asortyment roślin ozdobnych, narzędzia i środki techniczne, artykuły dekoracyjne, style w kompozycjach, projektowanie kompozycji roślinnych we wnętrzach i ogrodzie, wykonywanie kompozycji i dekoracji kwiatowych, kompozycje z roślin suchych, sztucznych i preparowanych, aranżację sklepu i wystaw okiennych, BHP oraz obsługę kas fiskalnych i innych urządzeń sklepowych. Szkolenie przygotowuje do podjęcia pracy na stanowiskach związanych z florystyką, bukieciarstwem jak również szeroko rozumianym dekoratorstwem (m.in. w kwiaciarniach).

W kwietniu i maju 2014 r. uczestnicy i uczestniczki ścieżki stażowej rozpoczęli/ły indywidualne szkolenia zawodowe stanowiące suplementarną formę wsparcia w ramach w/w ścieżki:

- 2 uczestniczki rozpoczęły udział w szkoleniu „Sprzedawca z obsługą komputera, kasy fiskalnej i fakturowaniem" (200 godz.). Szkolenie obejmuje następujące zagadnienia: towaroznawstwo, podstawy marketingu, systemy bezpieczeństwa żywności HACCP/GHP/GMP, psychologię obsługi klienta, obsługę kas fiskalnych, podstawy obsługi komputera oraz programów Symfonia i Subiekt.

Dzięki udziałowi w powyższym szkoleniu uczestniczki projektu zostaną przygotowane do pracy w charakterze sprzedawcy z umiejętnością obsługi kasy fiskalnej, komputera oraz fakturowania.

- 2 uczestników rozpoczęło udział w szkoleniu „Płytkarz-posadzkarz-glazurnik" (125 godz.). Program szkolenia obejmuje m.in.: przepisy BHP i organizację pracy, podstawowe zagadnienia z zakresu budownictwa, dokumentację techniczną, podstawowe materiały budowlane, technologie glazurnictwa, posadzkarstwa oraz robót płytkarskich.

Po ukończeniu niniejszego szkolenia jego absolwenci zostaną przygotowani do wykonywania podłóg, posadzek i okładzin ścian z różnych dostępnych materiałów przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi, sprzętu i maszyn.

Z tytułu udziału w szkoleniach zawodowych uczestnikom i uczestniczkom projektu przysługuje stypendium szkoleniowe orazzwrot kosztów dojazdu.

Staż

W efekcie współpracy pośrednika pracy z organizatorami staży oraz uczestnikami i uczestniczkami projektu, dopasowano ich kwalifikacje i doświadczenie zawodowe do oferowanych przez organizatorów staży miejsc stażowych. W pierwszej kolejności w/w osoby zostały pokierowane na badania lekarskie, a następnie na 6-cio miesięczne staże.

Do końca września 2013 r. staż, jako główną formę wsparcia, rozpoczęło 11 uczestniczek i 7 uczestników ścieżki stażowej, w tym:

- 2 uczestniczki na stanowisku sprzedawca,

- 2 uczestniczki na stanowisku archiwista zakładowy,

- 6 uczestniczek na stanowisku sprzątaczka,

- 4 uczestników na stanowisku pracownik gospodarczy,

- 3 uczestników na stanowisku robotnik pomocniczy,

- 1 uczestniczka na stanowisku pracownik obsługi biurowej/administracyjnej.

W grudniu 2013 r. staż, jako suplementarną formę wsparcia, rozpoczęło 7 uczestniczek i 8 uczestników ścieżki szkoleniowej, w tym:

- 2 uczestniczki i 1 uczestnik na stanowisku pracownik ochrony fizycznej bez licencji - operator monitoringu wizyjnego,

- 3 uczestniczki na stanowisku opiekun osoby starszej,

- 2 uczestników na stanowisku ślusarz-spawacz,

- 1 uczestniczka na stanowisku florysta,

- 1 uczestniczka na stanowisku pracownik biurowy,

- 1 uczestnik na stanowisku monter instalacji i urządzeń sanitarnych,

- 1 uczestnik na stanowisku tokarz,

- 1 uczestnik na stanowisku kierowca kat. B,

- 1 uczestnik na stanowisku konserwator budynków,

- 1 uczestnik na stanowisku konserwator.

Z tytułu odbywania stażu uczestnikom/uczestniczkom przysługuje stypendium stażowe oraz zwrot kosztów dojazdu.

Pośrednictwo pracy po zakończeniu głównej formy wsparcia

Po zakończeniu głównej formy wsparcia w ramach wybranej ścieżki uczestnicy i uczestniczki projektu, którzy/e nie podjęli zatrudnienia, objęci zostali dalszym wsparciem w postaci intensywnego pośrednictwa pracy. Ta forma wsparcia ma charakter zindywidualizowany, każdemu uczestnikowi oraz każdej uczestniczce projektu zostanie przydzielony pośrednik pracy (indywidualny opiekun), którego celem będzie pomoc w/w osobom w procesie poszukiwania zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Pośrednicy pracy, oprócz poszukiwania ofert zatrudnienia i prowadzenia tzw. Banku Ofert Pracy dla uczestników i uczestniczek projektu, będą dbali o zbudowanie i utrzymanie przez nich odpowiedniego poziomu motywacji i pozytywnego nastawienia do procesu poszukiwania pracy (z wykorzystaniem m.in. metod coachingowych) oraz udzielali niezbędnego wsparcia w poszukiwaniu pracy poprzezmentoring (m.in. pomoc w profesjonalnym przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych, w nawiązaniu kontaktu z pracodawcą, w budowaniu pozytywnego wizerunku własnej osoby na rozmowie kwalifikacyjnej).

Wsparcie w postaci indywidualnego pośrednictwa pracy realizowane było w okresie czerwiec-wrzesień 2013 r., listopad – grudzień 2013 r. i będzie kontynuowane od stycznia do lipca 2014 r.

Grupowe poradnictwo motywacyjne w formule „spotkania przy kawie"

W miesiącu wrześniu 2013 r. odbyły się dwa z trzech spotkań poradnictwa motywacyjnego zaplanowanych w projekcie. Uczestniczyły w nich osoby, którym po zakończeniu głównej formy wsparcia (szkolenia zawodowe) nie udało się podjąć zatrudnienia oraz potrzebowały wzmocnienia motywacji do poszukiwania pracy w oparciu o zdobyte kompetencje zawodowe i interpersonalne. Spotkanie umożliwiło również wymianę zdobytych doświadczeń na rynku pracy pomiędzy uczestnikami/uczestniczkami projektu. Łącznie w obu spotkaniach uczestniczyło 18 osób (8 uczestniczek i 10 uczestników) ze ścieżki szkoleniowej.

Kolejne spotkanie tego typu odbyło się w miesiącu styczniu 2014 r. Uczestniczyło w nim 8 osób, tj. 4 uczestniczki i 4 uczestników ścieżki stażowej, które po zakończeniu głównej formy wsparcia (stażu) nie podjęły zatrudnienia.

Poradnictwo motywacyjne odbyło się w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej, zorganizowane zostało w formule kameralnych „spotkań przy kawie".

Indywidualne rozmowy doradcze

W październiku i listopadzie 2013 oraz lutym 2014 r. odbyły się indywidualne rozmowy doradcze z uczestnikami i uczestniczkami projektu, którzy/e w okresie do 3 miesięcy po zakończeniu głównej formy wsparcia nie podjęli zatrudnienia. W trakcie spotkania doradca zawodowy dokonał analizy dotychczasowej ścieżki wsparcia, przyczyn niepowodzeń w znalezieniu zatrudnienia oraz ponownie zweryfikował potrzeby zawodowe uczestników i uczestniczek projektu. Wynikiem przeprowadzonych rozmów doradczych było ustalenie zasadności udzielenia poszczególnym uczestnikom i uczestniczkom projektu dodatkowego wsparcia w postaci stażu lub szkolenia zawodowego (w zależności od ścieżki wsparcia), co znalazło odzwierciedlenie w zmodyfikowanych w oparciu o aktualną sytuację zawodową w/w osób Indywidualnych Planach Działania.

Zakończenie realizacji projektu

Realizacja projektu „Wiek moim atutem" została zakończona z dniem 31 lipca 2014 r. Założenia projektu zostały zrealizowane, a cel główny został osiągnięty. Projekt zakładał 35 % efektywność zatrudnieniową, co oznacza, iż co najmniej 35 % uczestników i uczestniczek, którzy zakończyli w nim udział powinno podjąć zatrudnienie.   

Dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach projektu do końca lipca 2014 r. łącznie zatrudnienie podjęły 23 osoby (13 uczestniczek oraz 10 uczestników projektu). Oznacza to, iż efektywność zatrudnieniowa wyniosła 69,7 %.


Informacja dla uczestników i uczestniczek projektów realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) w latach 2008-2015

 
Mając na względzie wejście w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4 maja 2016) Powiatowy Urząd Pracy w Dąbrowie Górniczej informuje, że:

1) podstawą prawną przetwarzania danych osobowych uczestników i uczestniczek projektów realizowanych przez PUP w Dąbrowie Górniczej w ramach PO KL jest art. 6 ust. 1 lit. c) oraz art. 9 ust. 2 lit. g) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;
2) w ramach projektów PO KL przetwarzane są następujące kategorie danych osobowych: imię, nazwisko, PESEL, wiek, płeć, dane kontaktowe, dane dodatkowe (wykształcenie, opieka nad dzieckiem lub osobą zależną, niepełnosprawność), rodzaj i szczegóły wsparcia;
3) administratorem  danych osobowych w projektach PO KL jest Instytucja Zarządzająca PO KL - Minister Inwestycji i Rozwoju, z siedzibą w Warszawie przy ul. Wspólnej 2/4, kontakt do Inspektora Ochrony Danych (IOD): iod@miir.gov.pl;
4) celem przetwarzania danych osobowych w projektach PO KL jest obowiązek udokumentowania kwalifikowalności wydatków w ramach projektu PO KL w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie projektu; 
5) uczestnik/uczestniczka projektu PO KL ma prawo żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych i ich sprostowania;
 6) uczestnik/uczestniczka projektu PO KL ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku podejrzenia naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych;
7) jedynym podmiotem, który przetwarza dane osobowe uczestników i uczestniczek projektów realizowanych przez PUP w Dąbrowie Górniczej w ramach PO KL jest w/w Urząd z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Jan III Sobieskiego 12, e-mail: kada@praca.gov.pl, tel. 32 262 37 39;
8) Inspektorem Ochrony Danych z ramienia Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej jest Pani Agnieszka Wyłupek, z którą można się kontaktować pod numerem telefonu 32 262 37 39 w. 221, e-mailowo pod adresem iod@pup-dg.pl lub osobiście w pokoju nr 7.
 

Załączniki

Plakat projektu Wiek moim atutem
Plakat projektu Wiek moim atutem.pdf 2691 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Aktualności

Sprawozdania MRPiPS-01 za rok 2024


 

Załączniki

MRiPS-01 styczeń 2024
MRiPS-01 styczeń 2024.pdf 410 KB
MRiPS-01 luty 2024
MRiPS-01 luty 2024.pdf 409 KB
MRiPS-01 marzec 2024
MRiPS-01 marzec 2024.pdf 445 KB
MRiPS-01 kwiecień 2024
MRiPS-01 kwiecień 2024.pdf 422 KB
MRiPS-01 maj 2024
MRiPS-01 maj 2024.pdf 386 KB
MRiPS-01 czerwiec 2024
MRiPS-01 czerwiec 2024.pdf 376 KB
MRiPS-01 lipiec 2024
MRiPS-01 lipiec 2024.pdf 384 KB
MRiPS-01 sierpień 2024
MRiPS-01 sierpień 2024.pdf 771 KB
MRiPS-01 wrzesień 2024
MRiPS-01 wrzesień 2024.pdf 478 KB
MRiPS-01 październik 2024
MRiPS-01 październik 2024.pdf 500 KB
MRiPS-01 listopad 2024
MRiPS-01 listopad 2024.pdf 377 KB
MRiPS-01 grudzień 2024
MRiPS-01 grudzień 2024.pdf 381 KB
MRiPS-07 pierwsze półrocze 2024
MRiPS-07 pierwsze półrocze 2024.pdf 133 KB
MRiPS-07 drugie półrocze 2024
MRiPS-07 drugie półrocze 2024.pdf 132 KB
Z1 II półrocze 2024
Załącznik 1 II półrocze 2024.pdf 443 KB

Staże i bony stażowe finansowane ze środków Funduszu Pracy - PUP Dąbrowa Górnicza

Aktualnie trwa nabór uczestników i uczestniczek na staże ze środków Funduszu Pracy
 
Termin naboru: nabór ciągły (o terminie zakończenia naboru poinformujemy na stronie internetowej oraz profilu Facebook Urzędu Pracy na 7 dni przed jego zakończeniem).
 
Oferujemy:
- stypendium stażowe za każdy miesiąc odbywania stażu w wysokości 1 994,40 zł,
- zwrot kosztów przejazdu,
- refundację kosztów opieki nad dziećmi do 6 roku życia lub dziećmi niepełnosprawnymi do 7 roku życia lub osobą zależną.
 
Jak wziąć udział:
Zgłoś chęć udziału w stażu u swojego doradcy klienta.
 
Jeśli już masz swojego organizatora stażu poproś go o złożenie Wniosku o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu do Urzędu ze wskazaniem na Ciebie.
 
Wniosek o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu dostępny do pobrania poniżej lub w wersji papierowej w pokoju nr 30
 
Okres stażu: 3 lub 6 miesięcy
 
Standardy dostępności:
Nabór prowadzony jest w sposób otwarty, z zachowaniem zasad równościowych, w tym zasady równości szans kobiet i mężczyzn oraz standardów dostępności. Wyrazem tego jest:

  • zastosowanie w dokumentach tekstu łatwego do czytania,
  • zapewnienie dokumentów z dużą czcionką, dostosowanych do czytników ekranowych,
  • pomoc w zrozumieniu, wypełnieniu i złożeniu dokumentów,
  • w przypadku informacji umieszczanych na stronie internetowej Urzędu możliwość eksportu dokumentów do pliku PDF.,
  • obsługę osób z niepełnosprawnością ruchową na parterze budynku w pokoju nr 1,
  • zapewnienie w razie potrzeby tzw. pogotowia migowego,
  • użycie w razie potrzeby pętli indukcyjnej dla osób słabosłyszących,
  • zapewnienie dwóch miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami,
  • bliską lokalizację budynku Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Górniczej od przystanków komunikacji publicznej.

Dane kontaktowe:
Szczegółowe informacje o stażach i bonach stażowych uzyskasz w pokojach nr 30 lub 36 i pod numerami telefonów:
- 32 262 37 39 lub 32 262 29 39 wew. 225, 226, 212,
- kom. 786-863-295
lub
- u swojego doradcy klienta.

 

Załączniki

Wniosek o zorganizowanie stażu (edytowalny)
Wniosek o zorganizowanie stażu (edytowalny).pdf 233 KB
Wniosek o realizację stażu w systemie zmianowym (edytowalny)
Wniosek o realizację stażu w systemie zmianowym (edytowalny).pdf 43 KB
Wniosek osoby odbywającej staż o udzielenie dni wolnych - FP
Wniosek osoby odbywającej staż o udzielenie dni wolnych - FP.pdf 38 KB
Formularz sprawozdania ze stażu FP
Formularz sprawozdania ze stażu FP.pdf 55 KB
Formularz opinii z przebiegu stażu FP
Formularz opinii z przebiegu stażu FP.pdf 63 KB
Regulamin zwrotu kosztów przejazdu ze środków FP-PFRON-tekst ujednolicony-obowiązujący od 1.01.2023 r.
Regulamin zwrotu kosztów przejazdu ze środków FP-PFRON-tekst ujednolicony-obowiązujący od 1.01.2023 r..pdf 582 KB
Załacznik nr 1 - Wniosek o zwrot kosztów przejazdu komunikacją publiczną FP
Załacznik nr 1 - Wniosek o zwrot kosztów przejazdu komunikacją publiczną FP.doc 39 KB
Załacznik nr 2 - Wniosek o zwrot kosztów przejazdu własnym środkiem transportu FP-PFRON
Załacznik nr 2 - Wniosek o zwrot kosztów przejazdu własnym środkiem transportu FP-PFRON.doc 39 KB
Załącznik nr 3 - Zestawienie kosztów jednorazowych FP-PFRON
Załącznik nr 3 - Zestawienie kosztów jednorazowych FP-PFRON.doc 53 KB
Wniosek o przyznanie refundacji kosztów opieki - zawarcie umowy FP 2024
Wniosek o przyznanie refundacji kosztów opieki - zawarcie umowy FP 2024.pdf 216 KB
Wniosek o refundację kosztów opieki FP 2024- załacznik nr 1 do umowy
Wniosek o refundację kosztów opieki FP 2024- załacznik nr 1 do umowy.pdf 163 KB
Zaświadczenie potwierdzające pobyt dziecka i poniesione koszty z tyt. sprawowania opieki
Zaświadczenie potwierdzające pobyt dziecka i poniesione koszty z tyt. sprawowania opieki.pdf 25 KB
Lista obecności FP 2024
Lista obecności FP 2024.pdf 35 KB
Lista obecności FP 2025
Lista obecności FP 2025.pdf 41 KB

Sprawozdania MRiPS-01 za rok 2025


Dzień Doradztwa Zawodowego - 30 stycznia 2025 roku

30 stycznia 2025 roku w godzinach od 13:00 do 17:00
Dzień Doradztwa Zawodowego

W dniu 30 stycznia 2025 roku w godzinach od 13:00 do 17:00 wraz z III Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Władysława Andersa w Dąbrowie Górniczej zapraszamy  do na Dzień Doradztwa Zawodowego. Dzień Doradztwa Zawodowego odbędzie się III Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Władysława Andersa w Dąbrowie Górniczej.
Na Miejscu, w punkcie konsultacyjnym, czekać będą doradcy zawodowi z naszego Urzędu dysponujący najnowocześniejszymi metodami doradztwa – okularami VR Meta Quest 3
z filmami informacyjnymi o zawodach.
Będzie to doskonała okazja do uzyskania dodatkowych informacji, poszerzenia wiedzy na temat pracy w służbach mundurowych oraz możliwościach kształcenia w tych kierunkach.
W podanym terminie będzie można osobiście porozmawiać z przedstawicielami służb mundurowych: Policji, Wojska, Straży Pożarnej, Służby Więziennej, ABW, Pogotowia Ratunkowego, Straży Granicznej oraz z przedstawicielami wyższych uczelni: Akademii Wyższej Szkoły Biznesu i Wyższej Szkoły Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej.
 
Zapraszamy młodzież, która swoją przyszłość wiąże z pracą w służbach mundurowych 

Sprawozdania MRiPS-01 za rok 2022

Załączniki

MRiPS-01 styczeń 2022
MRiPS-01 styczeń 2022.pdf 386 KB
MRiPS-01 luty 2022
MRiPS-01 luty 2022.pdf 385 KB
MRiPS-01 marzec 2022
MRiPS-01 marzec 2022.pdf 372 KB
MRiPS-01 kwiecień 2022
MRiPS-01 kwiecień 2022.pdf 380 KB
MRiPS-01 maj 2022
MRiPS-01 maj 2022.pdf 399 KB
MRiPS-01 czerwiec 2022
MRiPS-01 czerwiec 2022.pdf 397 KB
MRiPS-01 lipiec 2022
MRiPS-01 lipiec 2022.pdf 400 KB
MRiPS-01 sierpień 2022
MRiPS-01 sierpień 2022.pdf 420 KB
MRiPS-01 wrzesień 2022
MRiPS-01 wrzesień 2022.pdf 377 KB
MRiPS-01 październik 2022
MRiPS-01 październik 2022.pdf 385 KB
MRiPS-01 listopad 2022
MRiPS-01 listopad 2022.pdf 384 KB
MRiPS-01 grudzień 2022
MRiPS-01 grudzień 2022.pdf 377 KB
MRiPS-07 pierwsze półrocze 2022
MRiPS-07 pierwsze półrocze 2022.pdf 171 KB
MRiPS-07 drugie półrocze 2022
MRiPS-07 drugie półrocze 2022.pdf 127 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Menu nawigacji