We wtorek 17 czerwca 2025 r. odbyło się dziewiąte posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, funkcjonującego w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”. W spotkaniu udział wzięło 28 osób, w tym – oprócz członków WZK – również prelegenci i pracownicy Biura Koordynacji.
Spotkanie rozpoczął, przedstawiając jego program, Pan Hubert Ostapowicz – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku i wiceprzewodniczący WZK.
Pierwsza część posiedzenia poświęcona była przeglądowi inicjatyw Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku w obszarze polityki uczenia się przez całe życie. Członkowie WZK poznali szczegóły projektów realizowanych przez WUP w ramach Priorytetu VII Fundusze na rzecz zatrudnienia i kształcenia osób dorosłych Programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, mających kluczowe znaczenie w obszarze całożyciowego uczenia się mieszkańców województwa podlaskiego, w tym m.in.:
- „Podmiotowy System Finansowania – realizacja usług rozwojowych w województwie podlaskim”, który zakłada wsparcie dostosowania kompetencji i kwalifikacji pracowników na rzecz podniesienia konkurencyjności podlaskich przedsiębiorców/pracodawców;
- „Outplacement – narzędzie szybkiego reagowania”, który ma na celu wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia / podjęciu i utrzymaniu pracy osób zwolnionych lub przewidzianych do zwolnienia z przyczyn dotyczących zakładu pracy, pomoc zwolnionym lub zwalnianym pracownikom w odnalezieniu się w nowej sytuacji życiowej i zawodowej, w szczególności poprzez możliwość udziału w szkoleniach skrojonych na miarę potrzeb uczestników.
W drugiej części spotkania uczestnicy poddali dyskusji zasadność podjęcia uchwał dotyczących utworzenia rezerwy celowej na modernizację infrastruktury i zakup wyposażenia dla Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych i szkół specjalnych, przyjęcia rekomendacji dotyczących wsparcia działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz rekomendacji dotyczących stosowania narzędzi udostępnianych przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy w ramach wspierania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Dyskutowano również o innych problematycznych kwestiach, które mogłyby podlegać dyskusji podczas kolejnych posiedzeń WZK.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział i owocną dyskusję.